'Matthijs en de verborgen geschiedenis', aflevering 1

Het document onder de afdekplaat

De lente van 2015 is fris. Gelukkig maar, want er moet hard worden gewerkt door het groepje leerlingen van de bovenbouw van het gemeentelijk lyceum. Zes leerlingen zijn bezig met een expositie over zeventig jaar vrijheid in Nederland. Zo lang is het alweer geleden dat Nederland werd bevrijd.

Matthijs is thuis aan het werk. Er komt veel bij kijken. Hij moet nog zijn weg vinden in de enorme hoeveelheid aan informatie over nazi’s, holocaust, hongerwinter, spoorwegstaking en nog veel meer. Hij heeft duidelijk te veel op zijn schouders genomen. Een bekende fout. Dit laat hij telkens weer gebeuren als er moet worden samengewerkt.

Ook Eveline heeft een grotere inbreng dan de anderen. Zij wordt gedreven door een enorme nieuwsgierigheid naar hoe het vroeger was. Haar ogen spreken boekdelen: die zijn groot, onderzoekend maar vooral
eerlijk. Dat viel Matthijs al in de brugklas op, die ogen. Tot nu toe zijn ze alle jaren bij elkaar in de klas gebleven.

Matthijs is nu bezig met materiaal van het Joods Historisch Museum. Hij heeft een folder over Etty Hillesum in handen en wil die net gaan inscannen als hij merkt dat iemand iets van de scanner is vergeten weg te halen. Een oud document ligt onder de afdekplaat uit te rusten op het glanzende glas van de scanner.

Een oud document. Als hij het omdraait ziet hij het jaartal 1947 staan en het golvende patroon van een sierlijke handtekening. De naam ‘Wilhelmina’ leest hij met een beetje goede wil. Hij vraagt zich af het de handtekening is van de toenmalige koningin - het is immers een officieel document - en hij rekent terug. Koningin Wilhelmina, dat moet dan de overgrootmoeder van onze koning zijn. Hij ziet ook de woorden ‘in Japans krijgsgevangenkamp weggevoerd’ staan. Dat brengt hem in verwarring. Het bericht is geadresseerd aan een vrouw die - hij rekent weer terug - de oma van zijn vader zou kunnen zijn.

Het is voor het eerst dat hij iets leest over gevangenkampen buiten Europa. Hij weet dat de familie van zijn vader vroeger in Nederlands- Indië woonde. Maar verder weet hij er weinig van af. Misschien woonden de mensen daar wel in kampen, wist hij veel. Maar nu wil hij het van zijn vader precies weten weten hoe dat zat met die kampen.

Hij werpt een balletje op in de groupsapp van hun projectgroep. Alleen Eveline reageert. Ook zij blijkt niets te weten over gevangenkampen in Nederlands-Indië. Net als Matthijs heeft zij geen geschiedenis gekozen in haar vakkenpakket, als dat al iets zou uitmaken. Als Matthijs zegt dat hij het zijn vader gaat vragen, wil Eveline erbij zijn. Het bewuste document wil zij trouwens ook wel zien. En even bij Matthijs op bezoek gaan is natuurlijk een leuke afleiding.

Digitale leskist

Een gratis lesprogramma over WO II voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs.Op interactieve wijze worden 6 thema´s behandeld: koken en eten, (over)leven, communicatie, vervolging, verzet en vluchten.

Over vrede...

Wijsheid_05.jpg