Indië-expositie krijgt landelijke aandacht

Vrijdag 16 oktober stond in de Volkskrant een paginagroot artikel naar aanleiding van onze tijdelijke expositie ‘Indië in oorlog - oorlog in Indië’. Het waren de foto’s uit ‘een doosje voor luxe citroenzeepjes van de Britse zeepfirma Bronnley’s’ die volop de aandacht kregen. Deze  foto’s worden geëxposeerd in het kader van het tweede deel van onze Indië-expositie. Ze hebben betrekking op de dekolonisatieoorlog (1945-1949). De authenticiteit ervan is bevestigd door het NIOD.

Meteen na het verschijnen van deze Volkskrant ontstond er een golf van publiciteit. Het nieuws werd snel overgenomen door andere nieuwsmedia. Als eerste nam nieuwssite nu.nl het bericht over.Vervolgens besteedden de NOS en RTL er op hun websites een item aan. Het NIOD kwam nog dezelfde dag met een reactie. Zaterdag gaf ook het AD aandacht aan de opgedoken foto’s.

Ook de televisie pakte het nieuws op en stuurde zelfs cameraploegen naar de Turfmarkt. Zo was dezelfde avond nog directeur Arjen van Wijngaarden te horen en te zien bij EenVandaag en RTLNieuws. Brandpunt komt binnenkort nog op bezoek bij het museum en een interview met RTV Gouwstad staat op de agenda.

Op de sociale media verspreidde het nieuws zich als een lopend vuurtje. Dat ging onvermijdelijk gepaard aan het geven van diverse meningen. Zo ver wil Verzetsmuseum Zuid-Holland echter niet gaan. Het uitgangspunt was en is het onbevooroordeeld tonen van materiaal uit de collectie.

Een gevolg van deze grote aandacht in de media is dat de dekolonisatieoorlog weer onder de aandacht komt en daardoor steeds meer bespreekbaar wordt. Bovendien staat Verzetsmuseum Zuid-Holland even in de schijnwerpers!

Digitale leskist

Een gratis lesprogramma over WO II voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs.Op interactieve wijze worden 6 thema´s behandeld: koken en eten, (over)leven, communicatie, vervolging, verzet en vluchten.

Over vrede...

Wijsheid_02.jpg